A nagyításhoz kattintson a képre!
áruszállítás csőpostával – A bochumi Ruhr Egyetem kutatói öt év óta dolgoznak egy új, földalatti áruszállítási rendszer kidolgozásán. Nyár végén kezdődnek a próbapályán az első tesztelési kísérletek. A CargoCap elneve­zésű rendszer alapja a föld alatt 5-6 méterrel kiépítendő 1,6 m átmérőjű csőhálózat, amely a Ruhr-vidék városait kötné össze. A tervek szerint a csö­vekben keskenynyomtávú vágányon 3,5 m hosszú, két szabványos raklapon 2000 kg hasznos terhet szállító kocsik gördülnének egymás mögött 36 km/h sebességgel. A »kapszulák« mozgása a nap 24 órájában folyamatos. Mind a be- és kipakolás, mind a kocsik rendezése, illetve megfelelő helyre irányítása teljesen automatizált. A biztonságos üzemet (például a kocsik közötti 2 mé­teres távolság tartását) a »fedélzeti« számítógép, az érzékelők és a radarok biztosítják. A CargoCap kiépítése és működtetése mindent egybe véve kifi­zetődőnek tűnik, mert a szükséges alagutak elkészítése nem igényel nagyobb anyagi-műszaki felkészültséget, mint egy szennyvízcsatornáé, továbbá a szál­lítás folyamatos, nem zavarja a felszíni közlekedést, nem okoz zaj- és lég­szennyezést, és tehermentesíti a közutakat. A németországi úthálózat, amelynek 11 %-a naponta gyakorlatilag parkolóvá válik, amúgy is a végletekig túlterhelt; az ebből eredő kár évi 100 milliárd euro.
Összeállította:
Lukácsi Béla
Utolsó frissítés:
2005. június 10.
© 2005 MTA
     
  Kapcsok a világháló felé