minőségi sajtó – A minőségi lapokat főként az különbözteti meg az érde­kességekre fókuszáló bulvárlapoktól, hogy a fontos közéleti témákkal foglal­koznak. Feltárják az aktuális hírek előzményeit, hátterét is. Méretük na­gyobb, tipográfiájuk és nyelvezetük visszafogottabb, mint a bulvárlapoké. Kerülik a szenzációt. Példányaik zömét előfizetések útján értékesítik. Terje­delmesek: a New York Times vasárnapi kiadása például, amely a politika mellett foglalkozik a művészetekkel, a szórakozással, az üzleti élettel, az utazással és a sporttal is, akár 450 oldalas is lehet. Ezért az áruk is magasabb a bulvárlapokénál. A minőségi lapok elsősorban az iskolázottabb, jobb módú közönséghez szólnak. Mivel célközönségüket főként a döntés­hozók alkotják, politikai hatásuk nagyobb, mint azt eladott példányszámuk sugallja, a hirdetők pedig kedvelik őket, így bevételeik zömét is kereske­delemi hirdetésekből nyerik. A minőségi lapok két típusát különböztetjük meg. Egyes újságok az angolszász gyökerű objektivitás-doktrínát követve tárgyilagos, pártatlan és sokszínű tájékoztatásra törekednek. Mások az új­ságírás európai hagyományainak szellemében markáns politikai álláspontot képviselnek. A minőségi lapok példányszáma a sokcsatornás televíziózás és az internet 1990 körüli megjelenése óta világszerte csökken. Közönségük visszahódítására törekedve egyes minőségi lapok az elmúlt években erősen bulvárosodtak.
Összeállította:
Bajomi-Lázár Péter
Utolsó frissítés:
2004. november 15.
© 2004 MTA
     
  Kapcsok a világháló felé