téli vezetéstechnika – Télen az indulás előtt feltétlenül le kell kaparni az ablakokról a jeget és a havat. Elengedhetetlen a párátlanítás is, ezért a szélvédőtisztítás idején járatni kell a motort. Ez azért is hasznos, mert így induláskor már meleg az utastér, s nem kell viselni a vezetést akadályozó kabátot és a kilátásban esetleg zavaró sapkát. Hidegben még akkor is kerülni kell a hirtelen fékezést vagy kormányzást, ha autónkon téliabroncs van. Ha blokkolnak a kerekek, nő a féktávolság és irányíthatatlanná válik az autó. Ha nincs blokkolásgátló rendszer (ABS) a kocsiban, a sofőrnek pumpáló mozdulattal kell a féket használnia: amikor a kerekek megcsúsznak, vissza kell engedni kissé a pedált. A blokkolásgátló ezt elvégzi a vezető helyett, de a fékút így is hosszabb, mint száraz, meleg időben. Egyre több autóban van menetstabilizáló rendszer: ez ugyan csökkenti a megpördülés kockázatát, de nem jelent teljes biztonságot. Ha a kocsi fara megcsúszik, akkor a kitöréssel megegyező irányú ellenkormányzással kell korrigálni. Ha a kocsi orra csúszik a kanyar külső íve felé, akkor fékezés nélkül, gázelvétellel kell javítani. A téli vezetéstechnikát hazai oktatóközpontokban – Mogyoródon és Budapesten (ld. »Kapcsok a világháló felé«) is lehet tanulni. Érdemes minden évben, az első hó idején, egy biztonságos területen autós csúszkálással felidézni a téli vezetés fogásait.
Összeállította:
Boda András
Utolsó frissítés:
2003. november 26.
© 2003. MTA
     
  Kapcsok a világháló felé