közszolgálati média – Közszolgálati médiumoknak hagyományosan azokat a rádiókat és televíziókat nevezik, amelyek a British Broadcasting Corporation által kidolgozott műsorpolitikát követik. A BBC alapelveit Lord John Reith, az intézmény első elnöke alkotta meg az 1920-as években: a ki­egyensúlyozott, pártatlan tájékoztatást, a nemzeti és az univerzális kultúra ápolását, az oktatóműsorok sugárzását tűzte ki célul. A közmédia az állam tulajdonában van, ám szervezetileg független a mindenkori kormányzattól; bevételeit főként az előfizetési díjból fedezi. – A közmédia kezdetben mono­polhelyzetben volt, ám az 1950-es évektől megjelentek a kereskedelmi rádiók és tévék, amelyek egyre több hallgatót és nézőt csábítottak el tőle. Ez azt bi­zo­nyította, hogy a közmédia nem felelt meg maradéktalanul a társadalom el­vá­rásainak. Emellett felvetette azt a kérdést is, hogy miért finanszíroz­zanak közpénzekből olyan intézményt, amelynek műsorait az adófizetők jó része sosem követi figyelemmel. – A közmédia ma is fontos szerepet játszik a poli­tikai tájékoztatásban, az állampolgári kultúra ápolásában, a kisebbségek bemutatásában, és alternatívát nyújt a kereskedelmi csatornák sablonos szó­ra­koztató műsorai mellett. Bírálói mégis úgy vélik: »elitista« és »pater­na­lista« műsorpolitikája fölött eljárt az idő. Szerintük ma a kereskedelmi csa­tornák látják el az igazi közszolgálatot, mert azok szolgálják ki az emberek valódi igényeit.
Összeállította:
Bajomi-Lázár Péter
Utolsó frissítés:
2004. január 8.
© 2004 MTA
     
  Kapcsok a világháló felé