fényszórók, ködlámpák használataTélen a hosszú éjszakák, ködös, csapadékos idő miatt különösen fontos a fényszórók megfelelő működése. Azokat bármelyik szervizben beállíttathatjuk. Indulás előtt mindig ellenőrizzük, hogy a kocsi összes lámpája működik-e. Ha kiég egy izzó, akkor a cserénél ügyelni kell arra, hogy megfelelő teljesítményű égőt helyezzünk a foglalatba. Fontos: soha ne fogjuk meg piszkos, zsíros kézzel az izzó búráját. Egyre több autón van ma már ködlámpa is, amely helyes használat esetén életet menthet. Nagy ködben mindenképpen lassítsunk, s kapcsoljuk be a hátsó és első ködlámpákat. Célszerű helyzetjelzőre kapcsolni a tompított fényszórót: a ködbe ugyanis alacsonyan kell bevilágítani – ezért is vannak a ködfényszórók alacsonyan. A reflektor ilyenkor csak ront a helyzeten, hiszen a fény visszaverődik, ezzel csökken a látótávolság. Az autókra utólag is lehet fényszórókat felszerelni: a rosszul elhelyezett vagy alkalmatlan lámpák azonban balesetveszélyesek. Hátul a középső féklámpa elhelyezését centiméternyi pontossággal írják elő a szabályok. Ez csak az új autóknál kötelező, a használt kocsiknál – amelyeket a gyár eredendően még nem látott el ezzel – csupán ajánlott. A középső féklámpát az utastérben, a hátsó ablakra a kocsi hossztengelyének vonalában kell elhelyezni. A beszerelhető lámpák közül csak olyat szabad megvásárolni, amelyek megfelel az előírásoknak – erre a berendezésen található »E« jelzés utal.
Összeállította:
Boda András
Utolsó frissítés:
2003. december 25.
© 2003 MTA
     
  Kapcsok a világháló felé